Hvad er vegansk mad?

Jeg får tit spørgsmålet om, hvad vegansk mad er, hvad man spiser (og også hvad man ikke spiser). Men også hvilke gode alternativer, der findes på markedet – og hvilke jeg selv bruger.

Så jeg tænkte, at jeg lige ville dele mine tanker og erfaringer om vegansk mad!

cover på hvad er vegansk mad guide med tips og tricks

Lad os dykke ned i det..

Hvad er vegansk mad?
Kort og godt, vegansk mad er mad fyldt med grøntsager! Men det er også mad, hvor der ikke er brugt konventionelt fløde, mælk, æg, ost, kød, fisk eller andet, der kommer fra dyr.

Her kan det måske lyde som om, at man fravælger mere, end man vælger til. Men sådan er heldigvis ikke. For vegansk mad er fyldt med alt lige fra grøntsager, frugt, bælgfrugter, korn, ris, bønner, nødder og en masse mejerialternativer. Og når man spiser vegansk vælger man ofte meget mere til, og spiser madvarer som man måske aldrig har spist før.

Sådan havde jeg det i hvert fald, da jeg startede. Jeg tror faktisk aldrig, at jeg havde købt en dåse kikærter før? I dag er det heldigvis blevet meget nemmere at leve vegansk, og der findes et utal af veganske alternativer på alt lige fra kød, pålæg, ost og mælkeprodukter.

Så bare rolig. Selvom du vælger at leve vegansk, behøver du ikke at miste glæden ved hverken frikadeller, burgerbøffer, flødekartofler og kødsovs. Det er i hvert fald ikke noget, som jeg ville gå på kompromis med, da jeg startede! Og det var derfor, at jeg startede Micadeli. For netop at vise, at vegansk mad er alt andet end kedeligt.

sunde frikadeller med røde linser

Se alle mine opskrifter på de bedste veganske frikadeller her

Hvad er en veganer?

En veganer er en person, som har fravalgt at eje ting og spise mad og fødevarer, som kommer fra dyr. Det gælder både alt det vi kender som mælk, smør, fløde, æg, fisk, kød og bouillon. Men også boligting som fx ægte læder, tøj som er lavet fra dyr eller undgår dyner og puder med ægte fjer og gåsedun.

Jeg har i gennem de sidste par år også selv kigget mit eget hjem igennem og kasseret og solgt de ting, som fx var lavet af ægte læder. Simpelthen fordi jeg ikke følte, at jeg kunne stå inde for det – og fordi jeg ikke længere ønskede at have det.

Jeg vil ikke lyse frelst, for mit hjem er langtfra perfekt. Men de små skridt har også ret. Min tilgang er, at man skal tage det fra den veganske verden, som man har lyst til. For jeg tror ikke på, at det behøver at være enten eller. Derfor er mit formål med Micadeli også, at inspirere andre til at spise mere vegansk mad. Og så er det lige meget, om man vælger at gøre det 1, 3, 5, eller 7 dage om ugen.

For mig er det også lige meget, om du er vegetar, veganer, om du spiser kød eller fisk. Hvis du spiser plantebaseret et par dage om måneden, kan det være langt bedre, end slet ikke at gøre det.

dahl nem opskrift med grønne linser

Hvad spiser en veganer?

En veganer spist alt det, der ikke kommer fra dyr. Dvs, alt lige fra kornprodukter, grøntsager, frugt, frø, nødder, pasta, ris, bønner, bælgfrugter, olie og alle mejerierstatninger som plantemælk, kokosmælk, plantesmør mm.

Men hvad gør man så med fløde? ost? .. Pålæg og kød?
Jeg har lavet en fuld liste/guide herunder med alle mine tips og tricks.

Mejeriprodukter:

  1. Smør: Her er det nemt at bruge margarine i stedet, Smørbar fra Naturli, Ama økologisk eller andet fra de mange andre gode mærker i supermarkedet.
    ➝ Du kan bruge det helt præcist, som du vil bruge almindeligt smør til fx tærtedej, smør på pålæg, smør til stegning eller bagning! Og det er næsten umuligt at smage forskel..
  2. Mælk og fløde: Havremælk, mandelmælk, rismælk osv – også kaldet plantemælk. Stort set alle typer af plantemælk kan erstatte konventionelt komælk i de fleste opskrifter. Mandelmælk er dog den tykkeste type, og er god til fx risengrød, havregrød, i smoothies mm.
    ➝ Til gryderetter bruger jeg typisk kokosmælk eller sojafløde. Begge er super gode til stort set alle varme retter og til sovs. Sojafløde fås også som en piskbar udgave, hvis man vil lave flødeskum.
  3. Yoghurt: Alpro har mange gode mærker i supermarkedet og Oatly har også lavet både vegansk yoghurt og creme fraiche. Naturli’ har netop også lavet yoghurt med både jordbær, pære, banan og naturel. Så i yoghurt kategorien, er der altså mange brands at vælge mellem!
    ➝ Vegansk yoghurt kan du bruge præcist, som du bruger almindelig yoghurt til morgenmad eller i bagværk. Hvis du skal lave dressing eller dip med vegansk yoghurt eller creme fraiche, så put gerne lidt ekstra citron eller lime i (der kan nemlig godt mangle lidt syrlighed).

Nedenfor har jeg brugt vegansk creme fraiche til hjemmelavet tzatziki

Hvad er vegansk mad?

Ost:

  1. Vegansk smelteost: Jeg synes, at vegansk ost smelter overraskende godt! Og der kommer flere og flere brands på hylderne – både som almindelig revet smelteost og hvor du kan købe dem i en blok.
    ➝ Jeg bruger tit den, der hedder original block fra Violife. Den er god til pizza, ovnbagte retter, vegansk lasagne og alt andet, som har brug for smeltet ost på toppen! Du kan få vegansk ost i det fleste butikker (Irma, Super Brugsen og i de større kæder).
    Tip: Tricket med osten er, at lægge revet ost i blød i lidt varmt vand, inden du bruger det. Så sikrer du, at osten bliver helt blød og smelter, som vi jo gerne vil have!

  2. Gærflager: Du kan også købe gærflager i helsekostbutikker, som har en lækker duft af ost og kan bruges som en slags smagsforstærker eller som et alternativ til parmasan.. (Jeg har ikke selv eksperimenteret meget med det, men jeg hører, at det skulle fungere fint).

4 x opskrifter med revet vegansk ost som smelteost ↓ 

vegansk ost der smelter til opskrifter

1. Pizza Margherita her / 2. Vegansk linselasagne her / 3. Vegansk Mac and Cheese her / 4. Kartoffel bruschetta her. Jeg synes, at vegansk smelteost smelter godt, og det smager ganske skønt!

Pålæg:

Hvis du ønsker at spise vegansk, så bør mange typer af pålægssalater undgås, da alle typer som regel indeholder mayonnaise eller remoulade. Her gælder det alle færdiglavede salater fra køledisken som æggesalat, hønsesalat, tunsalat, makrelsalat osv.

  1. Naturligt vegansk pålæg: Du kan selv lave meget lækkert vegansk salatpålæg. Fx kikærtersalat (se billede nedenfor) eller andre lækre salater med fx andre bønner, tomater, kartofler eller squash. Kun fantasien sætter grænser.
  2. Kødpålæg: Supermarkederne er fyldt med gode veganske alternativer. Du kan få noget der ligner kylling, hamburgerryg, roastbeef, spegepølse, kødpølse osv. Ja, du kan få stort set hvad som helst i en vegansk udgave. Jeg har selv smagt en del af dem, og jeg synes mange er fine som alternativer.
  3. Postej: Stryhns har lavet en lækker grøntsagspostej, men også Hanegal har lavet både bønnepostej og plantepostej. Alle sammen er lækre, og jeg synes de smager super skønt!
    Du kan også selv lave nøddepostej eller svampepostej, som ligner leverpostej, men som er lavet med grøntsager, nødder og frø i stedet.

Lav dine egne pålægssalater. Nedenfor har jeg fx lavet denne nemme og hurtige hjemmelavede kikærtersalat og cremet avocadosalat.

pålæg vegansk med kikærter og avicadi

Kød:

Findes der et liv uden frikadeller, gryderetter, burgerbøffer og kødsovs? Nej, ikke rigtigt vel. Men så er det godt, at stort set det fleste traditionelle retter kan laves vegansk eller vegetarisk. Og hvor det endda kan være svært at se (og smage) forskel.

  1. Grøntsager: Stort set hver gang jeg skal lave en ret (som traditionelt set er lavet med kød), så bruger jeg finthakkede grøntsager. Jeg bruger stort set altid løg, hvidløg, champignon eller andre svampe, aubergine, gulerødder, selleri eller squash. Det giver masser af smag.
    ➝ Tricket er, at du skal hakke grøntsagerne utrolig fint. Steg det på panden i olie og tilsæt en masse gode krydderier.

  2. Linser, bønner og kikærter: Bælgfrugter er virkelig også gode at bruge til kød-lignende retter. Og det gælder alt fra røde, brune og grønne linser, kidney bønner, sorte bønner, kikærter osv. Hvis du hakker det fint med en kniv eller kort i en minihakker, så giver det små faste stykker, som har konsistens ligesom kød.

  3. Færdiglavede kød erstatninger: Her er der en del at vælge imellem! Fx alt fra “hakket kød” lavet på sojaproteiner fra Naturli, til noget der ligner pulled pork, kyllingestykker og nuggets.
    ➝ Jeg har prøvet en del af dem, og mange smager fint – og er gode til den hurtige aftensmad eller til børn. Men jeg foretrækker mest at lave det selv, da jeg synes, at mange af produkterne kan være tilsat en masse “ukendte” ingredienser og e-numre.

4 x opskrifter på “kød retter” lavet med grøntsager eller linser ↓ 

vegansk kød 4 bud på opskrifter

1. Vegansk Chili Sin Carne her / 2. Linsefrikadeller her / 3. Vegansk opskrift på pølser her / 4. Hot Wings lavet med blomkål her

Er det sundt at være veganer? 

Du kan sagtens spise vegansk mad og leve enormt usundt. Og du kan sagtens spise fisk og kød, og leve enormt sundt. Så det er nødvendigvis ikke sundere eller bedre for kroppen at leve vegansk.

nem opskrift på fløde kartofler

Grunden til at mange tror, at vegansk mad er en sundere kost, er fordi, at veganske retter ofte er proppet med grøntsager. Og det er klart, jo flere grøntsager man spiser, jo sundere er man ofte.

Veganske opskrifter (hvis man vælger de rigtige) er fyldt med sunde grøntsager, gode mælkealternativer, gode fedtstoffer og masser af proteiner og energi. Så hvis man spiser netop det – og stadig husker at spise varieret og har en sund livsstil generelt, så kan det sagtens være sundt at spise vegansk.

Men hvis du kun lever af lækre veganske flødekartofler dagen lang, og spiser hvidt brød med plantesmør, så vil jeg nok ikke mene, at det er sundt at leve vegansk.

Jeg håber, at du kunne bruge min guide – og blev klogere på hvad vegansk mad er! Dette er selvfølgelig blot mine erfaringer, tips og tricks.. Så hvis du ligger inde med nogle erfaringer og gode bud, så skriv endelig i kommentarfeltet nedenfor!

Giv guiden på vegansk mad stjerner her ↓ 

0/5 (0 Reviews)

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.