fbpx

Vegansk livsstil – Min uhøjtidelige tilgang til vegansk mad

Jeg er et par gange spurgt, om jeg vil skrive et indlæg om min tilgang til vegansk livsstil og det veganske køkken. Så det har jeg gjort – i håb om at kunne inspirere dig til en mere løs og uhøjtideligt tilgang.

vegansk livsstil min tilgang til vegansk mad

Hvis du allerede lever 100% vegansk og har fundet glæden i en dedikeret plantebaseret livsstil – så er det her indlæg nok slet ikke noget for dig. Men hvis det veganske køkken er nyt for dig, eller du har levet i mange år som delvist vegetar eller veganer, så håber jeg, at kunne inspirere netop dig.

For min tilgang til det veganske køkken er nok lidt anderledes end hos mange andre, der vælger at leve 100% vegansk og plantebaseret.
Derfor har det været lidt svært at få skrevet et indlæg om det. For jeg er jo hverken ekspert, coach eller guru – og har egentlig heller ikke lyst til at være det ..

Vegansk mad behøver ikke, at være enten eller.

Mit formål med Micadeli er, at inspirere andre til at spise mere vegansk mad. Altså, at inspirere andre til at afprøve flere veganske retter uden kød.

Og det er ligemeget, om det er 1, 3, 5, eller 7 dage om ugen.

For vegansk mad kan sagtens være en inspiration 3 dage om ugen. Jeg tror ikke på, at noget er lykkeligt eller godt, hvis det er en pligt eller et mål alle ugens 7 dage. Du skal gøre det, som passer til dig.

Jeg startede selv langsomt ud med at undgå røde bøffer. Simpelthen fordi, at jeg ikke havde lyst til at sætte tænderne i en rød bøf. Fordi jeg ikke kunne lide smagen. Et halvt år senere begyndte jeg at spise overvejende vegetarisk, men havde samtidigt en meget varieret livsstil med både fisk og æg. Senere hen har jeg valgt mange flere grøntsager til. Og er lykkelig for de mange gode veganske mælkeprodukter, som i dag findes på markedet.

For mig er det ligemeget, om du er vegetar, veganer, om du spiser kød eller fisk. Hvis du spiser plantebaseret et par dage om måneden, kan det være langt bedre end slet ikke at gøre det.

Jeg tror på, at med en uhøjtidelig tilgang til vegansk mad, så kommer man længst. Og det er langt bedre at inspirere – end at gå rundt med løftede pegefingre.

Netop derfor startede jeg Micadeli. Det er nemlig et sted, hvor man kan lade sig inspirere af vegetar eller vegansk mad – uden at skulle leve op til det alle ugens 7 dage.

pizzasnurrer vegansk mad og madblog

Mine personlige tips til en balanceret vegansk livsstil:

  • Start med at spise vegansk 2-3 dage om ugen: Du behøver ikke starte ud med at spise vegansk alle ugens dage. Start med at skifte et par dage ud med et par kødfri retter. Langsomt kan du justere op (hvis du har lyst) alt efter familiens eller dit eget behov.
  • Køb det mest nødvendige ind: Det kan være en god idé at købe de basale veganske ingredienser ind, så du allerede har dem i køkkenet. Det kan fx være et udvalg af diverse linser, kikærter, bønner, hakkede tomater, lækre krydderier, nødder, kerner, pasta, ris, bulgur mm. Men også friske grøntsager. På den måde kan du langsomt tilsætte de her “nye” ingredienser til dine eksisterende retter. Det kan være en god start.
  • Lær et par favoritter at kende: Øv dig på at lave nogle få veganske retter, som kan blive favoritter hjemme hos dig. På den måde føles det meget nemmere at lave vegansk aftensmad 2 dage om ugen, hvis du allerede har nogle retter, som er nemme at gå til.
  • Find en balance i den veganske livsstil: Det er ikke kun mad, der hører ind under en vegansk livsstil. Men også tøjvalg, sko, møbler, skønhedsprodukter, dyner og puder. Det kan virke uoverskueligt pludseligt at skulle leve 100% dyrefrit. Find en balance som passer til dig. Tag et skridt af gangen, alt efter hvor meget du har lyst til.
  • Sæt forventningerne ned: Nogle tror, at en vegansk livsstil også indebærer, at man skal leve minimalistisk, zero waste, glutenfrit, oliefrit og sikkerfrit. Bare rolig, sådan er det heldigvis langt fra. Sæt de høje forventninger ned, gør det som passer til dig, og lad andre om det samme.

Den lækre gode kaffe på billederne kommer fra mit favorit kaffemærke Ønsk (intet sponsoreret her). Og de fyldte snurrer med majs blev lavet som en lækker eftermiddagssnack til kaffen.

Find opskriften her: Pizzasnurrer med tomater, majs og svampe

opskrift på nemme pizzasnurrer med vegetar fyld
0/5 (0 Reviews)

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Scroll to Top