fbpx

Panering uden æg

Her er en nem opskrift på panering uden æg. Du skal kun bruge mel, mælk, salt og peber, evt. lidt krydderi og rasp.

panering uden æg opskrift på vegansk panering

Når jeg laver veganske opskrifter, bruger jeg naturligvis ikke æg og laver derfor altid min panering uden brug af hønseæg. Så jeg tænkte, at jeg ville dele opskriften her, så den var lidt lettere at søge frem for sig selv.

Når man panerer uden æg, kan man nemlig sagtens få en sprød og sammenhængende panering frem – uanset om det er til friturestegte grøntsager, nuggets, sprøde burgerbøffer kødfri retter eller til opskrifter med kød.

Jeg tilsætter ofte en lille smule paprika eller barbecue krydderi til min panering – hvis det lige passer til retten.

Det giver lige lidt ekstra smag sammen med salt og peber, og en fin gylden/rødlig kulør til paneringen. Det er virkelig lækkert! Men du kan sagtens udelade paprika i opskriften.

OBS: Opskriften svarer til panering af ca. 6 burgerbøffer eller omkring 12 nuggets.

Panering uden æg – sådan gør du

Antal: 6 burgerbøffer
Forberedelse: 5 min. Tilberedning: 5 min.

Sådan laver du panering uden æg. Nem vegansk opskrift ved brug af mel, mælk og rasp – panere uden æg. Find inspiration til vegansk mad her.

Ingredienser:

  • 1,5 dl. Mælk (jeg brugte havremælk)
  • 1 dl. Mel
  • 2-3 dl. Rasp
  • Evt. 1 tsk. Paprika eller barbecue krydderi (kan udelades)
  • Salt og peber

Sådan gør du:

1

I en skål røres mælk og mel sammen til en blank og tyk dej.

2

I en anden skål blandes rasp, paprika, salt og peber godt sammen.

3

Vend dine grøntsager, kød eller andet forsigtigt i den våde dej – og bagefter i rasp.

4

Steg stykkerne i smør eller olie på panden eller lav dem som friture. Du kan som oftest også stege i ovnen på en bageplade til stykkerne er gyldne og sprøde.

Panering med rasp:

For det meste rører jeg altid min panering som en dej af mel og plantemælk. Jeg bruger altid havremælk, men du kan sagtens bruge mandelmælk, rismælk eller sojamælk. Nogle gange drysser jeg lidt paprika eller barbecue krydderi med i dejen. Det giver lidt farve og ekstra smag.

↓ De her burgerbøffer af kikærter er lavet af en kikærte fars, som er formet og derefter paneret med en blanding af panko rasp og andre rasp rester, som jeg havde til overs → find opskriften på kikærtebøffer her.

burgerbøffer med panering af rasp mælk og mel

Hvis du ikke kan tåle gluten, så kan du også bruge finthakket mandelmel eller boghvedemel i din panering. Og det gælder både, hvis du laver en våd dej, men også til den tørre rasp til sidst – hvor man også her kan bruge mandelmel.

↓ De her nuggets er lavet af søde kartofler og er paneret med panko rasp. → Se opskriften på nuggets her.

panering med rasp

Panering uden rasp:

Du kan også sagtens lave en panering uden rasp. Det fungerer især godt til friturestegte opskrifter. Men hvis du skal lave en opskrift med panering, hvor det skal steges på panden eller i ovnen, så vil jeg for det meste anbefale rasp også for det bedste resultat.

Panering uden æg

↓ Fx de her broccoli bidder er lavet af en dej af paprika, mel, lidt stærkt harissa krydderi, øl, salt og peber. Øl giver nemlig en super lækker smag til frutestegningen og gør på en eller anden måde stykkerne mere sprøde og knasende. Her har jeg ikke brugt rasp, så de skal kun dyppes i dejen og så direkte ned i en lille gryde med olie.

friturestegt broccoli

Jeg håber, at du kan bruge opskriften og finde mere inspiration til aftensmad mm! Hvis du følger med her på siden, så kan du også følge med på her på → Pinterest, hvor jeg også deler opskrifter og inspiration til mad, bolig og køkken.

Giv opskriften på vegansk panering stjerner her ↓

1/5 (1 Review)

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Scroll to Top